Cykling är en mycket effektiv konditionsträning som samtidigt är skonsam mot dina leder och därför ett bra komplement till andra träningsformer. Våra instruktörer guidar dig igenom våra olika klasser där du själv genom att reglera motståndet på cykeln bestämmer din egen intensitet på klassen.

Klassbeskrivning

Cykel HIIT är en kort ( 35 min ), intensiv och effektiv cykelklass där vi jobbar med olika tidsintervaller. Passet kan med fördel kombineras med den efterföljande klassen CXWORX.

Cykel 40, 45, 50 min är olika klasser där du möter varierande klassupplägg, olika typer av musik och där instruktörerna gör sitt bästa för att du skall få ut bästa möjliga träning för din egen del.

Cykel watt  Watt är en kombination av vilket motstånd du har och hur fort du trampar. Under denna klass använder vi cykelns effektmätare för att hitta rätt intensitet. Du får hjälp av instruktören att hitta ditt individuella referensvärde och guidning därifrån. Klassens längd varierar mellan 45-60 min och vi cyklar mestadels sittande. Du utmanas rejält vad beträffar uthållighet och tröskelträning.

Alla klasser inleds med ordentlig uppvärmning och avslutas med nedvarvning och rörlighet.

INSTRUKTÖRER

BRA ATT VETA

Cyklarna är av märket Keiser M3 och varje cykel har en display som visar watt, tid, ditt motstånd samt hur långt du har cyklat. Du har även möjlighet att låna pulsband om du vill.

Du kan använda antingen vanliga träningsskor (gärna lite hårdare) eller cykelskor med SPD infattning.

Om du behöver hjälp med inställning av cykeln, prata med instruktören!

Ta gärna med en liten handduk om du brukar svettas mycket

På wattpasset är det bra om du har tidigare erfarenhet av cykling och koll på teknik och känsla under passet.

Kom i god tid